Jeg vil lige skrive lidt om mit seneste eksamensprojekt, som jeg lavede i samarbejde med Line Worch fra mit studie. Vi havde frit valg til, at vælge et emne vi fandt interessant at arbejde med.
Vi valgte at arbejde med unge og stress, med fokus på, om et håndarbejde som strik/hækling kan bruges som værktøj til, at de unge kan få det bedre.
Igennem vores underviser Julie Katrine Andersen, som vi havde i et forløb her i foråret, blev vi opmærksomme på et begreb som kaldes flow, og i vores research blev vi meget klogere på, hvordan man bl.a. ved at strikke og hækle, kan komme i flow.
Flow er en tilstand, som man kan opnå, når man laver en aktivitet der aktiverer både højre og venstre hjernehalvdel, og på den måde gør man det umuligt for hjernen, at tænke på andre tanker imens. Det kræver at den aktivitet man laver er tilpas udfordrende. Er aktiviteten for nem, så begynder man at kede sig, og er den for svær så giver man op. Man kan bl.a. bruge strik/hækling, til at komme i denne tilstand og få ro fra sine tanker.
I vores eksamensprojekt, havde vi fokus på, at gøre unge piger i aldersgruppen 15-25 år opmærksomme på flow, og på den måde give dem et værktøj til at forebygge stress.
Vi lavede vores eget brand, som vi kaldte “Flow”. Vi designede logo og hele identiteten omkring Flow, og lavede en hjemmeside dertil. På hjemmesiden er det muligt at købe et hækle-kit, hvori der er 3 garnnøgler, 1 hæklenål, 2 hækleopskrifter og en forklaring på hvad det vil sige at opnå flow. Derudover vil der på hjemmesiden ligge video-guides til at komme i gang med at lære at hækle, og guides til andre forskellige hækle opskrifter.
Tanken med hækle-kittet er, at unge skal føle, at de let kan komme i gang med at lære at hækle. De får et start kit, som indeholder alt hvad de skal bruge for at komme i gang, og derudover kan de følge video-guides på hjemmesiden. Derudover vil vores information om flow, forhåbentligt gøre de unge opmærksomme på, at de kan stresse af ved at udføre et håndarbejde som f.eks. hækling.
Vores Flow brand er selvfølgelig fiktivt, men måske det en dag skal blive til virkelighed…? Det var i hvert fald vildt spændende at arbejde med, og vi blev rigtig glade for resultatet af vores eksamensprojekt.
Nedenfor kan I se en video, som vi tænker skal fungere som reklame for hækle-kittet på bl.a. Instagram.
Dette er blot et uddrag fra vores løsning, som består af flere elementer.